Fundusz sołecki to środki finansowe wyodrębnione z budżetu gminy, zagwarantowane na realizację przedsięwzięć służących poprawie życia mieszkańców. Podstawą prawną funkcjonowania funduszu sołeckiego jest:
- ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301 z późn. zm.) (pobierz),
- uchwała nr XXXII/231/2014 Rady Gminy Stare Czarnowo w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego (pobierz),
- zarządzenie nr 56.2017 Wójta Gminy Stare Czarnowo z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie określenia procedur wydatkowania środków funduszu sołeckiego w Gminie Stare Czarnowo (pobierz).
Uchwalenie budżetu sołectwa:
Zebranie wiejskie w sprawie uchwalenia przyszłorocznego budżetu sołectwa musi odbyć się przed dniem 30 września. Zebranie wiejskie w tej sprawie powinien zwyczajowo zwołać sołtys, w przypadku jego bierności taką inicjatywę posiadają:
- rada sołecka,
- grupa co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców,
- wójt.
Zawiadomienie o planowanym zebraniu wiejskim musi być widoczne w zwyczajowo przyjętej formie przez okres 7 dni poprzedzajacych zebranie wiejskie w sołectwie, którego dotyczy. O terminie zebrania wiejskiego należy powiadomić także wójta gminy.
Podczas zebrania inicjatywę do złożenia wniosku ma wyłącznie:
- sołtys,
- rada sołecka,
- grupa co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
Wniosek musi zawierać:
- wskazanie przedsięwzięć,
- oszacowanie ich kosztów realizacji,
- koszty przedsięwzięć muszą mieścić się w limicie środków przeznaczonych dla danego sołectwa,
- uzasadnienie, w którym należy wskazać w jaki sposób realizacja danego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa.
Przyjęcie wniosku o rozdysponowanie budżetu odbywa się zwykłą większością głosów.
Na co można przeznaczyć środki?
Aby przedsięwzięcie mogło być zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego, musi spełniać dwa warunki:
- służyć poprawie życia mieszkańców,
- należeć do zadań własnych gminy, które określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) (pobierz)
Dodatkowe informacje można uzyskać:
- pod numerem telefonu: 91 485 70 47,
- e-mail: bblaszczyk@stareczarnowo.pl
- osobiście: II piętro, pok. 25 - Urząd Gminy Stare Czarnowo, ul. Św. Floriana 10.