Trwa inwentaryzacja grobów na gminnych cmentarzach. Działaniami objęte zostały cmentarze w Binowie, Starym Czarnowie, Żelewie i Żelisławcu. Sprawdzane są także opłaty za pochówki zmarłych, które uiszczać należy co 20 lat.
Samorząd gminy zarządza 4 cmentarzami. Opłaty za utrzymanie miejsc pochówku należy uiszczać co 20 lat.
- Prosimy osoby, które opiekują się grobami osób zmarłych pochowanych na naszych cmentarzach o sprawdzenie czy okres, za który dokonano wpłaty, nie dobiegł końca. W takim przypadku należy jak najszybciej uiścić stosowną opłatę - przypomina kierownik referatu Inwestycji, Nieruchomości, Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Marcin Stankiewicz.
Inwentaryzacja nagrobków oraz pobieranie opłat za miejsca pochówku wynikają z ustawy z 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Regulacje prawne przewidują możliwość likwidacji grobu i przeznaczenia go na nowy pochówek, w przypadku upływu 20 lat od daty pochowania w nim zwłok i nieuiszczeniem kolejnej opłaty.
Ponadto należy pamiętać, że nagrobek nie może wykraczać poza wymiar zakupionego miejsca. Ustawianie tablic, ławek, sadzenie krzewów, ustawianie ogrodzeń oraz innych elementów małej architektury następuje tylko na podstawie pisemnej zgody Urzędu Gminy. Montaż miejsc do siedzenia w ciągach pieszych może z kolei skutkować usunięciem ich przez zarządcę cmentarza.
Wszelkie informacje w tej sprawie można uzyskać w Urzędzie Gminy Stare Czarnowo, ul. Św. Floriana 10, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30 lub pod numerami telefonów: 91 485 70 20, 91 485 70 41.